ACTIVITEITEN
Acties in 2018
- landelijke examenbesprekingen voor vwo, havo en vmbo;
- overleg met het College voor Toetsen en Examens;
- in samenwerking met de Taalunie bijeenkomsten organiseren waar leraren kunnen reageren op de voorstellen van CurriculumNu!;
- overleg met het ministerie van OCW;
- organisatie van de profielwerkstukwedstrijd voor havo en vwo;
- instellen van een vakdidactiekcommissie;
- versterken van de samenwerking met unversiteiten voor een meer inhoudelijke invulling van het schoolvak Nederlands in het vmbo-mbo-hbo;
- start werkzaamheden voor LTM-special over veranderingen in het schoolvak Nederlands; geplande verschijning najaar 2017;
- uitbrengen van twee nieuwsbulletins met actuele informatie voor de leden
Plannen voor 2018 en 2019
- blijvend aandacht vragen voor een examen schrijfvaardigheid als noodzakelijke aanvulling op het huidige centrale eindexamen Nederlands dat alleen de leesvaardigheid toetst;
- werkzaamheden voor het uitbrengen van een special van LTM het najaar van 2017;
- oprichten van een nieuwe commissie voor de didactiek van het Nederlands (DCN);
- aandacht vragen voor de verlichting van de werkdruk voor neerlandici (kleinere klassen en minder lessen);
- bemensen van een werkgroep vmbo-mbo-hbo voor de nadee bestudering van de leerlijn taal in de beroepsgerichte vakken;
- uitbrengen van twee nieuwsbulletins
- uitzetten en analyseren van een enquête voor leraren Nederlands i.s.m. SLO om te inventariseren welek ideeën er leven over het eindexamen Nederlands;
Bulletin
Tweemaal per jaar geven we een bulletin uit waarin we u informeren over onze activiteiten: in januari en vóór de zomervakantie. Wilt u informatie delen met onze leden? Mail dan naar sectiebestuurnederlands@gmail.com
Inzet voor schoolvak/examen
- Het bestuur blijft zich actief bemoeien met de toekomst van het schoolvak en het examen Nederlands. We streven ernaar dit jaar een bijeenkomst met leden en niet-leden te organiseren om verder te discussiëren over de vraag hoe we het vak Nederlands (nog) interessanter, aantrekkelijker en relevanter kunnen maken voor zowel docent als leerling.