ACTIVITEITEN

Acties in 2016
  • landelijke examenbesprekingen voor vwo, havo en vmbo;
  • overleg met het College voor Toetsen en Examens;
  • overleg met de SLO over de toekomstige leerplanontwikkeling;
  • overleg met het ministerie van OCW;
  • organisatie van de derde profielwerkstukwedstrijd voor havo en vwo;
  • organiseren van de landelijke studiedag Nederlands Levende Talen gericht op vmbo-docenten;
  • versterken van de samenwerking met unversiteiten voor een meer inhoudelijke invulling van het schoolvak Nederlands in het vmbo-mbo-hbo;
  • start werkzaamheden voor LTM-special over veranderingen in het schoolvak Nederlands; geplande verschijning najaar 2017;
  • uitbrengen van twee nieuwsbulletins met actuele informatie voor de leden
Plannen voor 2017
  • blijvend aandacht vragen voor een examen schrijfvaardigheid als noodzakelijke aanvulling op het huidige centrale eindexamen Nederlands dat alleen de leesvaardigheid toetst;
  • werkzaamheden voor het uitbrengen van een special van LTM het najaar van 2017;
  • oprichten van een nieuwe commissie voor de didactiek van het Nederlands (DCN);
  • aandacht vragen voor de verlichting van de werkdruk voor neerlandici (kleinere klassen en minder lessen);
  • bemensen van een werkgroep vmbo-mbo-hbo voor de nadee bestudering van de leerlijn taal in de beroepsgerichte vakken;
  • uitbrengen van twee nieuwsbulletins
  • uitzetten en analyseren van een enquête voor leraren Nederlands i.s.m. SLO om te inventariseren welek ideeën er leven over het eindexamen Nederlands;
Bulletin
    Tweemaal per jaar geven we een bulletin uit waarin we u informeren over onze activiteiten: in januari en vóór de zomervakantie. Wilt u informatie delen met onze leden? Mail dan naar sectiebestuurnederlands@gmail.com
Inzet voor schoolvak/examen
  • Het bestuur blijft zich actief bemoeien met de toekomst van het schoolvak en het examen Nederlands. We streven ernaar dit jaar een bijeenkomst met leden en niet-leden te organiseren om verder te discussiëren over de vraag hoe we het vak Nederlands (nog) interessanter, aantrekkelijker en relevanter kunnen maken voor zowel docent als leerling.